Motor og kjøreegenskaper

Den knurrende potente V-6 motoren er en liten perle. Med et dreiemoment på 230 Nm plasserer Opel seg helt i toppen i denne klassen med tanke på utnyttelsesgrad, samtidig som den er en av de motorene i denne klassen som bruker minst drivstoff.

Publisert

Det er dessuten en sann nytelse å høre på denne motoren, som får fritt pusterom fra om lag 3.500 o/min.

Og selv om vi ikke er særlig begeistret for girspaken -- både med tanke på plassering og utforming, må vi innrømme at denne girkassen er blant de bedre. Den veksler svært så mykt, og girer f.eks uoppfordret ned dersom du slipper gassen i en nedoverbakke og trår lett på bremsepedalen. Slik sett fungerer denne elektronisk styrte girkassen bedre enn girkasser med såkalt "fuzzy logic" som bruker lang tid på å "lære seg" slike triks.

Forutsigbar, men…

Vi har tidligere testet flere versjoner av Vectra, og har de samme innsigelsene til Vectra 2.5 CDX som mot de andre. Styringen er for så vidt presis nok, men styrefølelsen glimrer med sitt fravær. Tilbakemelding om vei- og føreforhold er derfor i første rekke begrenset til å kjenne på bilens oppførsel gjennom setet.

Kjøreegenskapene er forutsigbare og sikre, går du for hardt inn i en sving er undestyringen et faktum. Går du av gassen kommer imidlertid rumpa kjappere på Vectra 2.5 enn andre biler i Vectra-serien, muligens fordi bakenden er forholdsvis mye lettere i forhold til andre modeller som har lettere motor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer