Motor og kjøreegenskaper

Under panseret holder en femsylindret 2,4-liters bensinmotor hus. Med en oppgitt ytelse på 140 hester, automatgir og en tomvekt på S80 på 1.480 kilo gruet vi oss til å begynne fjellklatringen. Hadde vi grunn til det?

Publisert

Noen lyskryssracer er S80 ikke. Sparker du pedalen i bunn og lar de 140 hestene jobbe alt de orker skjer alt som i sakte film, og det bekreftes da også av målingene som er gjort fra stillestående til 100 kilometer i timen. S80 2,4 S med automatgir bruker nemlig snaue 12 sekunder på øvelsen.

Likevel går vi så langt som å si at motoren passer S80 ganske så bra. For hvem er det egentlig som har noen stor glede av å klaske høyrefoten i gulvet når man først har valgt seg en bil som S80 tross alt er?

140 hester holder

For ved vanlig kjøring holder motoren lenge, og akselerasjonen i fart er absolutt akseptabel - og da spiller det liten rolle om bilen bruker 10 eller 12 sekunder fra 0 -100 kilometer i timen. For S80 sin eneste oppgave er å være komfortabel, og da holder de 140 hestene som finnes under panseret.

Med myk fjæring og tilbakemeldinger som nok fint kunne vært forbedret er ikke Volvo S80 bilen for de som liker å ta den lengste veien hjem. Vel har den reserver til å kunne kjøres både hardt og brutalt, men den trives slett ikke. Vi ville derimot trives bedre dersom tilbakemeldingene hadde vært litt mer presise, eller dersom utvekslingen på styringen hadde vært litt raskere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer