Motor og kjøreegenskaper

Den svakeste Volvomotoren har også sine sterke sider, men bilen trives best med å gå rett frem…

Publisert

Vi prøvekjørte modellen med 2,4-liters motor. Denne femsylindrede motoren utvikler 140 hk/220 Nm, og er dermed marginalt svakere enn V70 2.0T som har 163 hk/230 Nm.

For det første er 2,4-literen rimeligere, selv om det bare skiller 20.000 på de to modellene. For det andre: selv om toliteren med turbo har høyere dreiemoment og effekt, må den ha turbohjelp hele tiden for å holde opp dampen. Dette koster drivstoff, og i følge EU-standarden bruker toliteren med turbo 0,97 l/mil ved "kombinert kjøring", mens 2,4-literen nøyer seg med 0,89 -- forbrukstall som stemmer godt overens med vår egen erfaring.

Det virker smått, det skiller bare 0,08 l/mil, men erfaringsmessig er en slik bil en bil eieren beholder lenge, og etter 200 - 250.000 kilometers eierskap blir det stor forskjell på drivstoffutgiftene når det skiller nesten 10 prosent på forbruket.

Brumm, brumm

Den største fordelen med 2,4-literen er likevel lyden. Motoren har en dyp, sonor røst som aldri overdøver bilens lydbilde, men som er til stede nesten hele tiden. Skjønt litt mer motorlyd hadde kanskje ikke skadet? Motoren går nemlig så vidt uanstrengt at vi ved et par anledninger tok oss selv i å kjøre på 3.gir i 80 km/t over lengre avstander.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer