Motor og kjøreegenskaper

Den firesylindrede motoren med sitt relativt beskjedne slagvolum på 1,8 liter yter bilen rettferdighet, likevel er den litt malplassert.

Publisert

BMW forbindes med høye ytelser, gode kjøreegenskaper og brummende seksere. At en firesylindret 1,8-liters motor med 118 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 180 Nm ved 3.900 omdreininger i minuttet derfor ikke virker særlig spennende skal vi gladelig skrive under på.

Nok krefter

Likevel er det forbløffende å merke med hvilken iver motoren skrider til verket. Aldri får man fornemmelsen av at 318i er undermotorisert, man forbløffes heller av motorens seigdragningsevne. For når bilen først har kommet opp i fart skal det mye til før du må begynne å tenke på å gire ned. Nå er heller ikke det noe stort problem, for gearkassen er både lettsjaltet og presis.

Likevel er det noe som mangler når man kjører 318i Touring - og mangelen består av to sylindre. For det er hevet over enhver tvil at bilen hadde fortjent en sekser under panseret.

Fin balanse, gode kjøreegenskaper

Grunnen er selvfølgelig at bilen er så bra på andre områder. Kjøreegenskapene er gode, og med antispinn (ASC+T) koblet inn skal det mye til før bilen finner på noe tull. Selv på isete vei med overvann oppførte bilen seg snilt - mye takket være ASC+T. Skrur du derimot av systemet, må du regne med at bilen vil overstyre dersom du er uforsiktig med gassen på glatt underlag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer