Motor og kjøreegenskaper

Med 230 hk under panseret er det motorkraft i massevis i 9-3 Viggen, men er det for mye?

Publisert

Fra et slagvolum på 2,3 liter yter turbomotoren i Viggen 230 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm fra 2.500 til 4.500 omdreininger i minuttet. At Viggen er en rask bil er dermed brakt på det rene.

Understell fra 70-tallet

Faktisk er den svært rask, og motoren med sine massive krefter overkjører understellet på 9-3 Viggen totalt. Og det er ikke så rart dersom vi ser 9-3 i et historisk lys. For forløperen til 9-3 het 900, og den bilen baserer seg på samme plattform som man fant i den første utgaven av Opel Vectra (den som erstattet Ascona). Det betyr at man i Viggen finner en høyst moderne turbomotor, med 230 hester, og et understell som ble utviklet på 70-tallet...

Med det som rammebetingelser blir vi faktisk litt imponert over at resultatet er så "bra" som det er.

River og sliter

For under sterk akselerasjon med 9-3 Viggen skal man være våken, og ha begge labbene i et jerngrep rundt den gripevennlige rattringen - hvis ikke kan det fort vise seg at E6 blir både smal og trang...

Saab 9-3 Viggen lider nemlig av kronisk "torque-steer", hvor motorens krefter overtar styringen - resultatet er at bilen går dit den selv vil dersom du ikke er påpasselig. Når vi vet at bilen øker hastigheten med snaue 20 kilometer i sekundet er det lett å tenke seg at det er en lite ønskelig situasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer