Motor og kjøreegenskaper

Motoren på 1,6 liter og 100 hestekrefter er ikke spesielt spennende. Det er heller ikke kjøreegenskapene. Typisk Golf med andre ord.

Publisert

Med et slagvolum på 1,6-liter, to ventiler per sylinder og en overliggende kamaksel, sier det seg selv at man ikke åpner panseret på Golf stasjonsvogn for å beundre et motormessig mesterverk. Likevel er det ingen grunn til å være urettmessig spiss i formuleringene hva gjelder motoren, for faktum er at de 100 hestene som motoren mobiliserer passer ganske godt til Golfens lynne.

Men ingen sprinter

Noen veiens Vebjørn Rodal er Golf 1,6 stasjonsvogn likevel ikke, men motoren er smidig og sørger for at Golfen blir tilstrekkelig kvikk. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 11,9 sekunder. Vi kunne imidlertid ønsket oss at dreiemomentet stod klart tidligere enn hva det faktisk gjør. For motoren må opp i 3.800 omdreininger i minuttet før den yter sitt maksimale dreiemoment på 145 Nm. Derfor må du regne med at gearing er påkrevet før de lengste og bratteste motbakkene.

Gearkassen i Golf stasjonsvogn er det lite å utsette på. Den er lettsjaltet og presis.

Kjøreegenskaper som Golfer flest

Ute på den svingete landevei inspirerer ikke Golfen til noe spesielt sportslig kjøring, trass sitt litt stive fjæringsoppsett. Likevel er kjøreegenskapene trygge og forutsigbare. Styringen gir i tillegg brukbart med tilbakemeldinger om hva forhjulene foretar seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer