Motor og kjøreegenskaper

Motoren er det morsomste med Celica cabriolet. Til og med lyden er riktig…

Publisert

For ved lave turtall oppstår det en (og det er jeg ganske sikker på) planlagt resonnanslyd, en ordentlig grom og potent lyd som sladrer om at denne bilen har muskler.

Og muskler har den. Maksimalt dreiemoment er ikke på mer enn 186 Nm, men det er åpenbart tilgjengelig over et bredt turtallsområde. Skal du derfor i første rekke cruise i moderate hastigheter, vise deg frem i byen og lignende, kan du trygt legge bilen i femtegear selv om hastigheten ikke er mer enn 50 km/t. Gi gass, og responsen er der, om enn ikke overveldende.

Himmelske trompeter

La derimot turtelleren danse over 4.500 o/min – og du disponerer en fullblods racer som med et ”vrææææl” tar deg med til et turtallsområde rundt 7.000 o/min før du er nødt til å bytte gir! Legg inn et nytt gir, turtallet ligger på rundt 5.000 omdreininger, og et nytt, metallisk ”vrææææææl” tar deg kjapt opp til nye 7.000 o/min, og allerede da er du lovbryter. 2. gearet tar deg nemlig opp til nesten 100 km/t…

Akselerasjonen fra 0 – 100 km/t er på 8,3 sekunder, men vi forteller deg like gjerne at det kjennes slett ikke slik ut. Akselrasjonen i fart er nemlig formidabel, og det er mye viktigere enn at du kan flise en BMW 320 i eet lyskryss.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.