Motor og kjøreegenskaper

De siste gatelysene forsvinner i bakspeilet, og husene erstattes med trær. Samtidig blir asfalten grovere, og skiltene som varsler om svingete vei blir stadig hyppigere. Og vi fryder oss...

Publisert

Det er nå Peugeot 206 GTi våkner til liv. Du glemmer at du er sliten etter å ha sittet i en langt fra optimal kjørestilling langs brede, rette og forferdelig kjedelige hovedveier. I steden nyter du hver en sving, gleder deg over hvordan rattet gradvis blir tyngre etterhvert som den sideveis akselerasjonen bygger seg opp og velsigner motorens lyd og drag ut fra svingene når turtelleren jager mot rødfeltet.

Tillit som en prest

Kjøreegenskapene er i toppklasse, og sammenliknet med 205 GTi er denne siste tolkningen av kjøreglede stø som en krysserrakett. Borte er alle ”nær døden opplevelser” som så alt for ofte var fremtredende i 205 GTi. 206 GTi limer seg til veien, gir føreren en haug med informasjon om hva som skjer og gjør som du befaler. Selv gasslipp i raske svinger med mye turtall er relativt udramatiske, trass i at bilen skjelver en smule.

Er motoren stor nok?

Under panseret finner vi en motor med to liters slagvolum, 16 ventiler og 137 hestekrefter - og det er faktisk bilens svake punkt. For selv om motoren er fleksibel, og absolutt leverer varene - akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,4 sekunder - så ville vi gjerne hatt noen flere krefter – spesielt i bunnen av turtallsregisterer. Understellet og kjøreegenskapene hadde fint tålt det, samtidig som litt ekstra krutt hadde sørget for at bilen hadde blitt enda litt mer underholdende. For med 137 hestekrefter savner vi den siste lille piffen som ellers ville ha fullendt bilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer