Motor og kjøreegenskaper

Det er en litt underlig opplevelse å åpne panseret på Land Rover Freelander. For langt der nede hviler motoren. Det kan nesten virke som den har komplekser, og det burde den kanskje også ha?

Publisert

Land Rover Freelander Open Air er langt fra å være noen sportsbil. Langt fra. Den er en fritidsbil, eller SUV (sport utility vehicle) om du vil. Men motoren, med 1,8-liters slagvolum og 120 hestekrefter, stammer i aller høyeste grad fra sportsbiler. Både i Lotus Elise og MGF finner man den samme motoren, og det er knapt noen fordel for Freelander.

Dreiemoment

Og det største problemet er dreiemomentet, for maksimalt dreiemoment er ikke tilgjengelig før turtelleren har tangert 2.700 omdreininger i minuttet - og vi ville gjerne ha ønsket oss litt mer moment lengre nede i turtallsregisteret. For hvordan du enn snur og vender på det, blir det litt masete å hele tiden måtte presse motoren for at Freelanderen skal greie å holde et akseptabelt nivå av bevegelse under akselerasjon.

Denne motoren er en turtallsmotor, og det passer ikke i en bil som Freelander - trass i at bilen beveger seg friskt når motoren presses. Vi målte et forbruk på 0,92 liter per mil over en strekning på drøye 520 kilometer.

Ikke noen ekte firehjulstrekker

Noen ekte terrengbil er Freelander ikke, hverken reduksjonsgear eller differensialsperrer er å finne i Land Roveren. Ikke engang firehjulsdriften er permanent. For Freelander er i utgangspunktet forhjulstrukket, men en viskosekobling overfører drivkrefter til bakhjulene dersom noen av forhjulene begynner å spinne. I tillegg er bilen utstyrt med anti-spinn som i følge Rover skal sikre at bilen får god fremkommelighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer