Motor og kjøreegenskaper

Motoren er firesylindret, har turbo, direkte innsprøytning og yter 95 hestekrefter. Holder det til å bevege en bil av Volvoens størrelse med autoritet?

Publisert

Det knatrer hissig, men effekten lar vente på seg. Tilsynelatende står bilen stille mens knatringen bare tiltar i styrke. Så treffer turtellernåla streken som står rett ut for 2.000 - og ragnarok er løs.

Lite effekt på lave turtall

For det er et uomtvistelig faktum at motoren i V40 1.9D ikke liker seg noe særlig godt under 2.000 omdreininger i minuttet. Vel har den nok moment til å holde bilen rullende på femtegear i 80 kilometer i timen, men dersom du skal akselerere bør du sørge for at turtellernåla holder seg dansende mellom 2.000 og 4.000 omdreininger i minuttet. Her yter motoren sitt beste, men prisen er støy. Fordi motoren ikke våkner før ved 2.000 omdreininger i minuttet virker Volvoen sløvere enn det den er. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen går unna på drøye 12 sekunder - og det er absolutt godkjent.

Belønningen er imidlertid et lavt forbruk, for i løpet av en testsløyfe på 381 kilometer målte vi et forbruk på 0,49 liter per mil.

Gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene til Volvoen er det imidlertid lite å utsette på. Den er retningsstabil, og forutsigbar samtidig som styringen gir gode tilbakemeldinger om hva som skjer. Likevel er det tydelig at bilen setter pris på litt pen behandling gjennom svingene, for går det for fort begynner den å understyre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer