Motor og kjøreegenskaper

Motoren er ingen sprinter, og kjøreegenskapene signaliserer "rolig, rolig" - og det er jo like greit -- Citroën Berlingo er jo tross alt en rommelig familiebil.

Publisert

Citroën her funnet plass til tre ulike motorer under panseret på Berlingo. Minstemann er en kraftløs, og for Norge rimelig uaktuell motor, med et slagvolum på 1,4 liter og 75 hester som skal trekke både bil, mennesker og bagasje. Diesel finnes også. Slagvolumet er på 1,9 liter og motoren yter 71 hestekrefter og har et dreiemoment på 120 Nm ved 2.000 omdreininger.

1,8 liter passer bilen

Under panseret i vår bil satt det imidlertid en 1,8-liters bensinmotor med 90 hestekrefter, og det er en motor som passer Berlingoen bra. Den er rimelig fleksibel, men du må nok likevel regne med å ta gearspaken i bruk når de lange og seige bakkene fyller frontruten. Forbruket ved blandet kjøring ligger på 0,9 liter per mil.

Gearkassen på Berlingo er typisk Citroensk, men den er mer presis enn hva vi er vant til fra merket med de to vinklene.

Ingen racer

Kjøreegenskapene til Berlingoen signaliserer tydelig at denne bilen ikke er ment for sportslig kjøring, eller å gi kjøreglede. Og det er jo like greit. Et relativt høyt tyngdepunkt sørger for at bilen krenger noe ved hurtig kurvekjøring. Likevel er bilen rimelig forutsigbar og stabil. Går du for fort inn i kurver understyrer Berlingoen, og skrubber av hastigheten. Ved kritiske unnamanøvre merker man at bilen er lett bak, noe som fører til at den begynner å overstyre.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.