Motor og kjøreegenskaper

Under panseret hviler det åtte sylindre i V-form, 306 hestekrefter og et dreiemoment på 460 Nm. Det gir bilen prestasjoner som en sportsbil, og den blir værende i sladrespeilet selv når svingene kommer tett...

Publisert

Det er, selvfølgelig, langt fra politisk korrekt oppførsel å hive en S500 til 1.402.600 kroner inn i en hårnålssving med hvinende dekk og balansere overstyringen med høyrefoten og en smule motstyring. Men det sier samtidig mye om bilen. For det er forbløffende hvor agil og lettkjørt denne store bilen er. Styringen bombarderer deg med tilbakemeldinger, og understellet gir i god tid advarsler om at grensene er i ferd med å overskrides. Og så har du elektronisk stabilitetsprogram, ESP, som redder deg ut av de verste situasjonene dersom du gjør alt galt.

Stabil

Likevel er det de færreste som noen gang kommer til å kjøre inspirert med en S500. For uansett hvordan du snur og vender på det, er jo dette en luksusbil og ingen sportsbil. Og det er vel ingen tvil om at motorveier og brede, snorrette landeveier nok er vegtypene som oftest skal få bære S-klassens tyngde. Derfor kan det jo være betryggende å vite at retningsstabiliteten også er på topp.

Kraftfull motor

Under panseret hviler det en mildt sagt potent motor. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen greier S500 på 6,5 sekunder, og det massive dreiemomentet på 460 Nm sørger for at akselerasjonen er kraftig uansett hvilken hastighet du akselererer fra. Forbruket er dessuten lavt. Ved langkjøring målte vi et forbruk på 1,06 liter per mil, mens bykjøring drar opp forbrukstallene til drøye to liter - ikke det at det spiller så stor rolle. For har man råd til å legge snaut 1,5 millioner kroner på bordet for en bil, er det av akademisk interesse hvor mye drivstoff den bruker.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.