Motor og kjøreegenskaper

Teknisk sett er duellantene nokså like, men ute på veien skiller de to bilene lag.

Publisert

For oppskriften på en sportslig mellomklassebil har Lexus hentet fra BMW -- rekkesekser med variable ventiltider og drift på bakhjulene. Og joda - det er en sportslig oppskrift som fungerer. Men det er nesten merkelig at den fungerer såvidt forskjellig i de to bilene!

For bilenes karakter er vidt forskjellig. Lexusen oppleves som livlig og lett på veien, og den tettstegete sekstrinnskassen gir bilen et skikkelig sportslig tilsnitt. I BMW'en går alt tilsynelatende tyngre og tregere, særlig styringen virker tung sammenlignet med IS200.

Men det hele er bare tilsynelatende. Våre tester viser nemlig at det ikke er noen vesensforskjell i hvor fort du kan komme deg fra A til B på en snirklete vei med de to bilene. Lexusen er den bilen du sannsynligvis trenger mest tilvenning til, det tar nemlig litt tid å lære seg å utnytte gearkassen på best mulig måte.

Høyt presisjonsnivå

Våre akselerasjonstester viser nemlig at det er marginale skiller i akselerasjon fra stillestående, BMW'en trekker det korteste strået på en tidel eller så. Årsaken er at BMW'en har bedre dreiemoment på lave turtall. Ved akselerasjon fra 50 i 3. gear stakk BMW'en fra Lexusen med brukbar margin, men ved bruk av 4. gear stakk Lexus'en fra så det holdt! Ved 50 km/t skiller det nemlig ikke mer enn 500 o/min ved bruk av 3. og 4. gear i Lexus, mens det skiller drøye 1.000 o/min i BMW'en.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer