For oppskriften på en sportslig mellomklassebil har Lexus hentet fra BMW -- rekkesekser med variable ventiltider og drift på bakhjulene. Og joda - det er en sportslig oppskrift som fungerer. Men det er nesten merkelig at den fungerer såvidt forskjellig i de to bilene!
For bilenes karakter er vidt forskjellig. Lexusen oppleves som livlig og lett på veien, og den tettstegete sekstrinnskassen gir bilen et skikkelig sportslig tilsnitt. I BMW'en går alt tilsynelatende tyngre og tregere, særlig styringen virker tung sammenlignet med IS200.
Men det hele er bare tilsynelatende. Våre tester viser nemlig at det ikke er noen vesensforskjell i hvor fort du kan komme deg fra A til B på en snirklete vei med de to bilene. Lexusen er den bilen du sannsynligvis trenger mest tilvenning til, det tar nemlig litt tid å lære seg å utnytte gearkassen på best mulig måte.
Høyt presisjonsnivå
Våre akselerasjonstester viser nemlig at det er marginale skiller i akselerasjon fra stillestående, BMW'en trekker det korteste strået på en tidel eller så. Årsaken er at BMW'en har bedre dreiemoment på lave turtall. Ved akselerasjon fra 50 i 3. gear stakk BMW'en fra Lexusen med brukbar margin, men ved bruk av 4. gear stakk Lexus'en fra så det holdt! Ved 50 km/t skiller det nemlig ikke mer enn 500 o/min ved bruk av 3. og 4. gear i Lexus, mens det skiller drøye 1.000 o/min i BMW'en.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger