For da vår testkjøring var omme, viste sluttsummeringen at forbruket var på knappe 0,73 liter pr. mil, og da kan vi ikke beskyldes for å ha forsøkt å kjøre spesielt økonomisk. Det lave forbruket har imidlertid en enkel forklaring.
1,9-literen har ikke allverdens effekt, men den tar det igjen på dreiemoment. Maksimalt dreiemomet på 165 Nm kommer ved lave 2.500 o/min, sammenlignet med A4 1.8 og Mercedes C180 er dreiemomentet 5 - 8 Nm lavere, men konkurrentene når ikke maksimalt dreiemoment før tidligst 4.000 o/min, og har på langt nær en så flat dreimomentkurve som det BMW 316 kan vise til.
Dermed slipper du å geare og jage for å komme deg opp de bratteste bakkene, eller for å finne litt akselerasjon. På flatmark akselererer 316 i uanstrengt fra 50 km/t - i 5. gear...
Det swinger...
De som har fulgt våre tester tidligere kan hoppe over dette avsnittet -- det er den samme gamle lovprisningen av BMW 3-seriens kjøreegenskaper som tidligere. Retningsstabiliteten er enorm, styringen presis som få, og gearkassen suveren.
Joda, bilen er lettkontrollert og forutsigbar nærmest til det kjedelige -- særlig med antispinnsystemet ASC+T innkoblet. Det skumle er at bilen heller ikke byr på noen ubehagelige overraskelser selv om du skulle slå av systemet....
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger