Baleno-motoren er en 1,6-liters rekkefirer med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. I likhet med en lang rekke av sine konkurrenter, er effektuttaket på greie 100 hk, men i motsetning til konkurrentene skal altså Balene drive 4 hjul, ikke bare to.
Og det greier forsåvidt Baleno med glans, bilen er nemlig gearet såpass høyt at den virker kjapp i livfull på veien. For oss nordboere har det derfor bare akademisk interesse at toppfarten derfor er begrenset til 165 km/t.
Bråkebøtte
Men selv om effekten er på 100 hk, er ikke dreiemomentet like imponerende. 127 Nm er en god del mindre enn hva mange av konkurrentene kan vise til - til sammenligning kan nevnes at Opel Astra 1.6 har 150 Nm og Ford Focus har 145 Nm fra samme slagvolum.
Dermed er det duket for en god del girskifter når du er ute med en Baleno - den har tross alt firehjulsdriften å hanskes med også. Og det er under akselerasjon og på høye turtall at Balenoen viser frem en av sine svakeste sider. Motoren går knallhardt, og gir fra seg en god del støy. I vanlge hastigheter og med lavt turtall er støybildet langt mer behagelig, bare noe romlestøy slipper igjennom ved for eksempel kjøring på motorvei.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger