Motor og kjøreegenskaper

Suzuki tyr til konvensjonell teknikk i Baleno, her er ngen store overraskelser under panseret. At de ikke tar i bruk tekniske nyvinninger betyr ikke nødvendigvis at Baleno er en dårlig bil på veien. Eller?

Publisert

Baleno-motoren er en 1,6-liters rekkefirer med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. I likhet med en lang rekke av sine konkurrenter, er effektuttaket på greie 100 hk, men i motsetning til konkurrentene skal altså Balene drive 4 hjul, ikke bare to.

Og det greier forsåvidt Baleno med glans, bilen er nemlig gearet såpass høyt at den virker kjapp i livfull på veien. For oss nordboere har det derfor bare akademisk interesse at toppfarten derfor er begrenset til 165 km/t.

Bråkebøtte

Men selv om effekten er på 100 hk, er ikke dreiemomentet like imponerende. 127 Nm er en god del mindre enn hva mange av konkurrentene kan vise til - til sammenligning kan nevnes at Opel Astra 1.6 har 150 Nm og Ford Focus har 145 Nm fra samme slagvolum.

Dermed er det duket for en god del girskifter når du er ute med en Baleno - den har tross alt firehjulsdriften å hanskes med også. Og det er under akselerasjon og på høye turtall at Balenoen viser frem en av sine svakeste sider. Motoren går knallhardt, og gir fra seg en god del støy. I vanlge hastigheter og med lavt turtall er støybildet langt mer behagelig, bare noe romlestøy slipper igjennom ved for eksempel kjøring på motorvei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer