Motor og kjøreegenskaper

Svingene kommer tett, og Suzukien er urolig - ja, nesten på grensen til å være nervøs. Ikke så rart med Subaru Impreza pustende i nakken...

Publisert

Imprezaen er en annen historie. Her finnes det ikke nervøse rykninger, bortsett fra bremsepedalen når ABS-bremsene jobber på høytrykk. Innbremsningen mot svingen er snorrett, og i utgangen av kurven kvitterer Imprezaen men en ørliten overstyring - idet de 95 hestene overføres til vegbanen.

Forskjellen heter ABS

Suzukiens svøpe er mangelen på blokkeringsfrie bremser. For på DinSides testbane var dommen utvetydig; Balenoen understyrer kraftig inn i svinger, men i det øyeblikket bremsepedalen presses med mot gummimattene blir Balenoen urolig – ja faktisk ustødig.

Grunnen er enkel, og kalles lastevekselsreaksjon. For under nedbremsning flytter tyngdepunktet seg fremover, og bilen blir lett bak - og da tar sentrifugalkreftene overhånd. Utvilsomt ville Balenoen blitt en langt bedre bil - og tryggere - med blokkeringsfrie bremser. Vårt råd er utvilsomt å legge de 6.500 kronene det koster ekstra på bordet.

For med ABS-bremser ombord er det ikke tvil om at Balenoens kjøreegenskaper blir mer forutsigare, men uansett understyrer den for mye.

Ro i sjelen

Overgangen fra Baleno til Impreza er stor, for mens du måtte ratte i Balenoen unngår du de store rattutslagene i Impreza. Bremsing i sving er udramatisk, men Imprezaen er ikke like forutsigbar som Balenoen. Alt etter veggrep - og kraftoverførigen til firekjulsdriftssystemet - over- eller understyrer den, men den blir aldri uberegnelig og overraskende - og den er hele tiden lett å kontrollere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer