Et brøl, et batteri med lys, ett blått lyn og så stillhet. Igjen henger lukten av varme bremser, clutch og svidd gummi. En fullt rigget rallyutgave av Subaru Impreza med 300 hestekrefter har akkurat frest forbi.
Ikke sportslig...
Med 95 hestekrefter fra et slagvolum på 1,6 liter er "vår" Impreza ganske langt fra å være så sportslig som Impreza-bilene som kjøres i RAC og andre rally-grener. Ja, man kan nesten spørre seg om ikke bilen er en smule undermotorisert - spesielt med tanke på at den også skal dra med seg firehjulsdriften som tross alt koster noen krefter.
På lave turtall skjer det da heller ikke så mye. Akselerasjonen ut fra lyskryss er ikke spesielt mye å skryte av, men gi motoren noen omdreininger og ting begynner å skje. Ute på landeveien holder derfor de vel 90 hestene, men du må nok belage deg på å geare ned foran de bratteste bakkene.
Gode kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene til Impreza 1,6 står heller ikke i stil til sin kompromissløse slektning som herjer i rallyløypene. Likevel er ikke Imprezaen noen dårlig bil med hensyn på kjøreegenskaper.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger