150 hk til 1.580 kilo bil virker -- i alle fall på papiret -- som nokså beksjedent. Beskjedent er også effektuttaket på 150 hk fra to liters slagvolum, ikke minst når du tar i betraktning at motoren får pustehjelp fra en turbo.
Det som berger Saab-motoren er dens massive dreiemoment på hele 240 Nm, ved 1.800 o/min, dette er høyere enn hos noen av konkurrentene. BMW 520 har 190 Nm, Audi A6 1.8 T har 210 Nm, mens Volvo 2.0 LT har 230 Nm). Når bilen først er i bevegelse oppfattes den nemlig som svært så fleksibel, og mer enn sprek nok til familiebruk.
Det gjør den derimot IKKE før den har fått rundt 1.500 o/min å jobbe med, og i kø- og bykjøring synes vi at bilen blir for treg, og at det må jobbes for mye med koblingspedalen.
Litt for svakt
Bilens førermiljø fungerer utmerket, men to forhold spiller inn på kjøreegenskapene fra førerplassen. For det første er gearkasen noe upresis, når du gearer opp til 5. gear, kan du fort bli i tvil om du egentlig setter den i 3. eller 5.
Styringen imponerer heller ikke, Saab'en er for lett på rattet og gir for svak tilbakemelding om hva forhjulene bedriver.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger