Toliters motor og automatkasse i en mellomklassebil høres ikke akkurat friskt ut, og akselerasjonstiden fra stillestående er da heller ikke imponerende med 10,6 sekunder. Men det er bare halve sannheten om Stratus.
Når du tar prislappen på 250.000 kroner i betraktning, blir nemlig Stratus 2.0 LE Business ett av de beste alternativene dersom du legger vekt på sportslige kjøreegenskaper.
Takk og lov for automatgear!
Vi har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Automatkassen i Stratus er den aller beste i denne prisklassen, både med tanke på komfort og sport. I første rekke sjalter gearkassen presis, villig og mykt, dernest kommer Autostick.
Med det siste sjaltesporet velger du selv hvilket gear bilen skal kjøre i med sideveis bevegelser i gearkassen. Sjalt ned mot venstre, og opp mot høyre. Lignende gearkasser fra BMW og Audi finner vi i første rekke i langt dyrere biler, uten at de blir noe særlig bedre av den grunn.
Sporsikker
Selv om tilbakemeldingen fra rattet kunne ha vært bedre, er styringen presis og kvikk. Og det er sjelden vanskelig å forstå hvordan bilen reagerer på kjøreforhold og -mønster. Når bilen presses i kritiske situasjoner, vil den helst understyre, og selv på glatt vinterføre skal det mye til før Stratusen slipper med hekken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger