Motor og kjøreegenskaper

Med sitt spesielle "cab-forward"-design har Chysler lagt et godt grunnlag for gode kjøreegenskaper på Stratus -- gjennom en fornuftig vektfordeling.

Publisert

Toliters motor og automatkasse i en mellomklassebil høres ikke akkurat friskt ut, og akselerasjonstiden fra stillestående er da heller ikke imponerende med 10,6 sekunder. Men det er bare halve sannheten om Stratus.

Når du tar prislappen på 250.000 kroner i betraktning, blir nemlig Stratus 2.0 LE Business ett av de beste alternativene dersom du legger vekt på sportslige kjøreegenskaper.

Takk og lov for automatgear!

Vi har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Automatkassen i Stratus er den aller beste i denne prisklassen, både med tanke på komfort og sport. I første rekke sjalter gearkassen presis, villig og mykt, dernest kommer Autostick.

Med det siste sjaltesporet velger du selv hvilket gear bilen skal kjøre i med sideveis bevegelser i gearkassen. Sjalt ned mot venstre, og opp mot høyre. Lignende gearkasser fra BMW og Audi finner vi i første rekke i langt dyrere biler, uten at de blir noe særlig bedre av den grunn.

Sporsikker

Selv om tilbakemeldingen fra rattet kunne ha vært bedre, er styringen presis og kvikk. Og det er sjelden vanskelig å forstå hvordan bilen reagerer på kjøreforhold og -mønster. Når bilen presses i kritiske situasjoner, vil den helst understyre, og selv på glatt vinterføre skal det mye til før Stratusen slipper med hekken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer