Motor og kjøreegenskaper

"Avansert" er ikke det første adjektivet som er naturlig å koble til Saxo VTS. Men velprøvde løsninger kan ha sin fordel - og det har det i denne bilen.

Publisert

Puslete, tilsynelatende. 75 hk virker ikke som spesielt mye for å drive en småbil fremover, men da skal du ha i mente at Saxo ikke veier mer enn 840 kilo - det er 100 kilo mindre enn mange av konkurrentene. I tillegg er det få andre 1,4-litere som kan vise til et dreiemomet på hele 111 Nm.

Disse fakta fører med seg at Saxoen -- til tross for at det ikke ser slik ut på papiret, faktisk oppleves osm sterk og fleksibel på veien. Ikke minst er akselerasjonen under veis mer enn tilffredstillende, slik at forbikjøringer går kvikt unna. I tillegg har motoren nok moment og effekttil å dra seg gjennom, og ut av, kurver på en imponerende måte.

Villig VTS

Styringen er nemlig rimelig presis, og du sitter godt i Saxo VTS. Dermed er alt duket for en aktiv og sportslig kjørestil, selv om bilen som sagt -- i prinsippet i alle fall -- ikke er en sportsbil. Hadde bare gearkassen vært like presis som styringen, ville det bilen ha havnet enda lengre opp på vår karakterskala enn den gjør.

VTS'en ser litt rampete ut, og er det også. I store trekk er den forutsgibar, går du for fort inn i en sving, kvitterer bilen med en tydelig understyring. Den enkeleste resepten er å gå av gassen, men pass på; nå begynner moroa!

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer