Motor og kjøreegnskaper

184 hk er i de fleste tilfeller mer enn nok til å gi en bil på drøye 1.500 kilo et fartspotensiale utover det en familiebil tilbyr. Men se på dreiemomentet – 390 Newtonmeter. Trehundreognitti!

Publisert

Ok, vi skal sette det i sammenheng. For det første når BMW 530D dette formidable dreiemoment allerede ved 1.750 o/min, og mesteparten av motorens maksimale moment er tilgjengelig i hele det effektive turtallsområdet (1.000 – 4.500 o/min) Det er da de fleste bensinmotorer begynner å våkne til liv…

520

Sammenligner du BMW 530D med dens lillesøstre, blir det hele nesten latterlig. BMW520 har ”bare” 150 hk, og et dreiemoment på 190 Nm. Dreiemomentet er altså bare halvparten av hva du finner i vår testbil – BMW 530D.

523

Også nestemann på lista, BMW523 må melde pass. Dens effekt er 170 hk, og nærmer seg 530’ens nivå. Men dreiemomentet er ”stusselige” 245 Nm, og 523 bruker 0,5 sekunder lengre på øvelsen 0 – 100 km/t enn 530 trenger.

528

Her er effekten 193 hk, og den har dermed så vidt høyere effekt enn 530D, men dreiemomentet er 280 Nm – fortsatt betydelig lavere enn i 530D. Akselerasjonen fra stillestående er kjappere enn 530D, som blir slått med 0,5 sek. Men ved akselerasjon i fart blir 528 for statist å regne. Fra 80 – 120 km/t bruker 528 10,9 sek, mens 530 bruker 9,1 sek. (Tall for Steptronic gearkasse)

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.