Under det korte panseret til Yaris skjuler det seg en liten firesylindret motor. Fra et slagvolum på 0,998 liter yter motoren 68 hestekrefter, og selv om Yaris langt fra er noen racer skorter det heller ikke på krefter. For ute på veien oppfattes slett ikke Yaris som noen sinke, men du må nok belage deg på å geare litt når bakken bukter seg oppover mot himmelen.
Og det kan den bare gjøre, for gearkassen i Yaris er blant de bedre i denne klassen. Ikke bare er den tettsteget, den er også presis og lettsjaltet. Pluss i boken blir det også for utvekslingene som passer norske hastigheter, bakker og berg.
Avansert motor
Motoren i Yaris er et avansert stykke ingeniørkunst, med fire ventiler per sylinder, variable ventiltider og innsprøytning. Fordelen er at motoren får et lavere forbruk, samtidig som motoren blir sterkere ved lavere turtall. Maksimalt dreiemoment på 90 Nm kommer riktignok ikke før ved 4.100 omdreininger, men Yarisen er likevel rimelig kvikk bare man holder turtallet over 2.000 omdreininger i minuttet. Under vår test fikk vi ett forbruk på 0,57 liter per mil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger