Motor og kjøreegnskaper

Under panseret sitter Mitsubishi sin velkjente 2,5 liters dieselmotor med 99 hester, den er sterk, men byr ikke på de store akselerasjoner. Det er like greit, Galloper er jo tross alt en terrengbil.

Publisert

Med drøye 600 kubikkcentimeter slagvolum per sylinder blir det en viss autoritet i hver tenning - og kraft er noe denne motoren har i fullt monn sålenge turtallet ikke synker for lavt ned. Da avtar nemlig ladetrykket fra turboen, og kreftene ebber ut.

Galoppen som gikk i stå

Likevel lever ikke bilen helt opp til navnet sitt hva gjelder akselerasjon, det blir mer bedagelig lunking enn fyrrig galloppering. Akselerasjonen fra 0 - 100 kilometer i timen går nemlig unna på snaue 22 sekunder. Men nå er ikke Galloper noen bil som man ruser opp mens man venter på grønt, bare for å spinne avgårde når lyset skifter. Den er heller ikke en bil hvor man jakter på de svingete og underholdende veiene. Derfor er det liten grunn til å kvesse slakterkniven bare fordi bilen krenger igjennom svingene, og fordi den ikke holder tritt med blodtrimmede GTi-biler ut fra lyskryss.

Sannheten er at Galloper Super Exceed fint greier å holde tritt med trafikkrytmen, og har kjøreegenskaper som holder mål med tanke på hvordan denne bilen er ment brukt - så får vi spare salvene om upresis styring og laber retningstabilitet til de bilene hvor denslags teller mer enn her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer