Motor og kjøregenskaper

Vår test av turboutgaven med 177 hestekrefter handlet mye om kjøreglede, det har også den mer moderat motoriserte Foresteren i behold.

Publisert
Sist oppdatert

Subaru Forester er velbalansert, og firhjulstrekksystemet er med på å gi ytterligere stabilitet ved svingkjøring. Den har mer effektive kjøregenskaper enn de små SUVene den gjerne blir sammenliknet med.

Turtallsavhengig

Den litt rare motorkonstruksjonen til Subaru, en firesylindret toliters boksermotor som kan monteres lavt og gi lavt tyngdepunkt, går igjen i alle Subarumodellene. Testbilen hadde 125-hestekreftersversjonen som er avhengig av litt turtall for å være riktig effektiv. Og du hører motoren godt når du må legge inn tredje gir for å få krefter nok til forbikjøringer.

Boksermotorer bruker ofte mer drivstoff enn andre motorkonstruksjoner, og den permanente firehjulsdriften er også med på å øke forbruket. Vi brukte temmelig nøyaktig en liter bensin per mil vi kjørte på testen. Oppgitt snittforbruk er 0,85 l/mil.

Enkelt og bra

Under vanlig kjøring sørger en senterdifferensial for at kreftene fordeles til for- og bakaksel med en halvpart til hver. På bakakselen sitter det en differensialbrems. Systemet byr ikke på overraskelser under kjøring, og er med på å bedre kjøreegenskapene også under forhold der fremdriften ikke er problemet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer