Motor og kjøregenskaper

Overskriften summert blir komfort, ikke sport – men 318d har ingen som helst problemer med å holde følge med trafikken.

Publisert
Sist oppdatert

Kraftig dreiemoment skiller 318d fra en del konkurrenter, og særlig ved forbikjøringer gjør dreiemomentet livet bak rattet mer komfortabelt.

Fort stille

Knatring er først og fremst noe du plages med første gang du starter opp for dagen. Dette avtar etter hvert som motoren blir varm. Lydbildet med varm motor imponerer. Selv ved kraftig gasspådrag er dieselstøyen på et minimum.

Et annet fortrinn er forbruket som vi målte til under 0,6 liter per mil. Det innebærer over 1000 kilometer mellom hver gang du må innom en dieselpumpe.

265 Newtonmeter

115 hestekrefter skremmer vel ingen, men dreiemomentet på 265 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min hjelper godt til for at følelsen av utelukkende transportredskap forsvinner. Det er godt mulig å kjøre 318d med driv som også appellerer til de som liker å kjøre bil. Det er dreiemomentet som rettferdiggjør en sammenlikning med 318i som har 28 hestekrefter høyere toppeffekt.

Ved 4.000 o/min dukker de 115 hestekreftene opp. I 100 km/t ligger turtelleren på knappe 2.000 o/min i femte gir, og det er krefter nok til motorveikjøring. På vanlige norske veier blir det til at turen gjennom girene stopper ved fjerde gir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer