Motor og kjøregenskaper

1,6-literen på 105 hestekrefter er mer kultivert enn spennende, men det er fortsatt anledning til turtallslek som vi er vant med fra italienske biler.

Publisert
Sist oppdatert

Kompaktklassen byr på beinhard konkurranse og Stilo 1.6 plasserer seg midt i når det gjelder ytelser.

Stabil

Stilo byr på få overraskelser for sjåføren. Presses den for mye i svinger svares det med forhjulsskrens, og når bremsene jobber for fullt skjer det kontrollert. Fiat har ikke konsentrert seg om å tilfredstille de som liker italienske biler som elsker svinger.

Styringen er presis, men gir ikke særlig tilbakemeldinger. For bykjøring kan servostyringen settes i en modus som gjør styringen ekstra lett. Vi fant at styringen ble så lett og ufølsom at funksjonen egentlig kun egner seg til lukeparkering.

Elektronisk antisladdsystem (ESP) i kombinasjon med 1,6-liters motoren er ekstrautstyr, men det kommer som standardutstyr på 1,8-liters versjonen. Antispinn med mulighet for utkobling er standard på alle Stiloer som selges i Norge. ESP-systemet lar seg ikke koble fra.

Komfortpreg

Den relativt myke fjæringen preger Stilo. Komfortfordelen vil for de fleste oppveie at Stilo ikke er spesielt sportslig. Motoren gir jevn tilgang på krefter, og oppfører seg svært likt motorene til konkurrentene. Maksimalt dreiemoment er 145 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min, og 105 hester dukker opp ved 5.750 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer