Motor og kjøregenskaper

Det er ikke noen nyhet at Saab lager spenstige turbo-motorer. Det som er nytt er at Saab nå kun lager turbo-motorer.

Publisert

Alle bensinmotorene i 9-3 serien er basert på den samme tolitersblokken, men ved hjelp av ulikt turboladetrykk, har Saab tatt ut et varierende antall hestekrefter. Resultatet er at Saab kan tilby tre motoralternativer, med henholdsvis 205, 185 og 150 hestekrefter.

Sterk

9-3 SE 2,0t er utrustet med den svakeste av dem - 150-hesteren. Synd, tenker kanskje du. Tenk om igjen. For denne motoren er ikke noen slappfisk. Den trekker uanstrengt fra 1.500 o/min, og allerede fra 2.000 o/min begynner den å avsløre at den har masse kraft å by på. Motoren har med andre ord bunndrag i bøtter og spann, noe som medfører at du nesten glemmer at bilen er utstyrt med manuell girkasse. På vanlige transportetapper hører det nemlig til sjeldenhetene at du behøver å gire.

Rask

Men hvis du er i det sportslige humøret, vil du oppdage at motoren har mer å by på enn kraftig dreiemoment. For motoren er glad i turtall. Fra 2.500 o/min begynner det å gå fort, og farten øker overraskende hurtig helt til du når rødmerkingen ved 6.200 o/min. Vi har ikke målt 0-100 med denne bilen, men er ikke i tvil om at Saab har rett når de påstår at bilen gjør denne øvelsen unna på 8,5 sekunder. Og det er raskt, med tanke på at du sitter i en stor og tung familiebil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer