Motor og sjøegenskaper

Flaggskipet fra Goldfish kan motoriseres med opptil 1.000 hk. Vi testet båten med et mer moderat motoralternativ.

I hekken buldret 2 x 225 hk dieselmotorer fra MerCruiser. En fornuftig motorisering. Toppfarten ble riktig nok aldri høyere en snaue 47 knop, men 47 knop er heller ingen snekkefart. Og så lenge dieselen fortsatt er avgiftsfri kan man leke seg i adskillige timer for kongerikets gjeveste seddel – 1.000 kroner.

Horten - Oslo

Fotografen ringer og, huff da, båten skal fotograferes om en drøy halvtime. I Oslo. Goldfish 32 og den lykkelige skipper cruiser langs Vestfolds kystlinjer, og i det telefonen ringer angir kartplotteren skipets posisjon til å være rett nord for Horten. Kursendring og høyt turtall sporenstreks: En gretten fotograf er ingen spøk.

Marsjfarten legges på litt i overkant av 45 knop. Ikke én gang trakk vi av på gassen. Hvorfor skulle vi? Skroget med 24 graders V-bunn og 3.500 kg skar sjøen med den største letthet. Ofte markedsføres forskjellige småbåter som myke i bølgene. Dikt og forbannet løgn! For mens Goldfish duvet fremover i nesten 50 knop skjønte vi hva myk gange egentlig betyr. Og det har intet med nyrebelte og blåmerker å gjøre, slik produsentene av skjærgårdsjeeper gjerne vil ha oss til å tro.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer