Motor og sjøegenskaper

White Shark 175 Club trives godt i det våte element. Men det gjør ikke nødvendigvis skipperen.

Motoren av type Evinrude Ficht 115 knurrer velvillig i det vi vrir om tenningsnøkkelen. Noen nautiske mil senere: Vi trimmer og gasser, gasser og trimmer. Likevel; skroget vil ikke bryte den magiske 40 knopsgrensen.

Bensingjerrig støy

Men 38 knop var intet problem. Skroget lå godt i vannet den stille formiddagen. Derfor lot vi 115-hesteren fortsette å jobbe på oppunder 6.000 o/min. I møtet med Oslofjorden utenfor Drøbaksundet ble bølgene for store. Vi dro av gassen og evaluerte. Den amerikanske motoren i hekken var svært god – akselerasjonsvillig og relativt bensingjerrig. Likevel var støyen på godt over 90 desibel i overkant av hva vi finner behagelig.

Alt i alt var 115-hesteren fra Evinrude et godt motorvalg. Vektfordelingen var harmonisk, og vi mener de 115 hestekreftene gir båten tilstrekkelig sprut. Trolig er nok 90 hk også et brukbart alternativ.

Sjødyktig

White Shark 175 Club mestrer både motsjø og bølger bakfra på en svært tilfredstillende måte. I moderate bølger er det bare å tilpasse trimmen, og skroget hever seg luftig over vannskorpen, og skjærer bølgetoppene bra. Med bølgene fra siden krenger den imidlertid mer enn vi er vant til fra tilsvarende båter. Derfor er det ikke fritt for at man fra tid til annen har våte drømmer om trimflaps.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer