Motor og sjøegenskaper

Noen lærer aldri. Jeg er en av dem – det var uklokt å be om å teste den vesle Beveren med det største motoralternativet.

For en femti hesters firetaktsmotor er ikke fjærlett. Og på en båt på 14 til 15 fot, som så vidt veier over 300 kilo blir den rett og slett for tung.

Å slippe Fanden ut av skapet

Den naturlige oppholdsstedet i en skjærgårdsjeep er akter i båten. Og bak styrekonsollen finner vi Bevers sosiale sofa, et behagelig sted for et forelsket par eller gode venner. Men to storvokste nordmenn og en tung sumobryter fra Suzuki representerer sine tyngende kilo.

I det vi trykker gasspaken til bunns gir for første gang båten uttrykk for sin uvilje mot motoren. Skroget reiser seg kontant opp fra vannflaten og sikten fra førerposisjonen begrenser seg til synet av baugen til Bever. Med nesa i været brøyter vi oss gjennom sjøen. Etter noen sekunder, litt for mange sekunder, flater båten ut og vi er i plan.

Med trimmen helt inne og små, søte krusninger på fjorden ligger båten stabilt i vannet, og i en hastighet på drøye 20 knop skjærer den mykt gjennom de få og små bølgene. Men idet vi trimmer motoren ut er det som om Nøkkens vrede blir kastet over oss, som om Fanden endelig slippes ut av skapet: Baugen hopper og slår manisk i en nervøs dødsdans rundt i bølgene. Det er bare å trimme inn igjen så fort fingeren finner trimknappen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer