1,8-literen, som vi blant annet kjenner fra Opel Astra, Vectra og Signum, yter 122 hestekrefter. Disse er først på plass ved 6.000 o/min, noe som er litt synd. Motoren trives nemlig best mellom 2.000 og 5.000 o/min.
Over 5.000 o/min produserer den betydelige mengder støy og dissonans. Så mye bråker det, at sidepassasjerer garantert vil se rart på deg hvis du prøver å hente maksimal effekt ut fra motoren.
Turtallssperre før rødmerking
Når du er alene i bilen derimot, og slipper å ta hensyn til sarte ører, vil du oppdage at motoren ikke bare produserer bråk ved høye turtall. Den produserer faktisk en ganske fin akselerasjon opp mot rødmerkingen ved 6.300 o/min. Vi irriterte oss imidlertid over at man ikke kan stole på rødmerkingen. Turtallssperren trer nemlig i kraft rett etter man har passert 6.000 o/min, i hvert fall i første og andre gir.
Brukbart skyv
Motoren trives altså best i de lavere og midlere delene av turtallsområdet. 1,8-literen trekker relativt godt allerede fra rundt 2.000 o/min, noe som betyr at man uten problemer kan bruke femtegiret helt ned mot 60 kilometer i timen. Fra rundt 3.000 o/min er gassresponsen kvikk og dermed slipper man å gire ned hver gang man trenger fartsøkning. Maksimalt dreiemoment, 167 Nm, er på plass ved 3.800 o/min og herfra og opp mot 5.000 o/min oppleves motoren som relativt sterk. For eksempel er det fullt mulig å gjennomføre sikre forbikjøringer med denne motoren under panseret.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger