
686.000 kroner koster billigste Touareg. Da følger det med kløtsj, sekstrinns girkasse og en diesel-rekkefemmer på 174 hestekrefter.
Rimelig, men ikke billig
V10 TDI-motoren er allerede klar for salg, og det er markedets råeste dieselmotor. Dreiemomentet er på utrolige 750 Newtonmeter (Nm). For Touareg med 313 dieselhestekrefter og 5-liters slagvolum må du gi 1.072.700 kroner, og det er faktisk relativt rimelig i forhold til de andre Touareg-modellene. Ifølge importøren har de fått en spesielt god pris på V10-utgaven fra fabrikk, og slik ser det også ut hvis vi sammenlikner med priser i andre markeder. Touareg med V10 veier over 2,5 tonn, men motoren klarer å dytte Touareg opp i 100 km/t på 7,8 sekunder.
En versting til
W12-motoren på seks liter som nå sitter i Phaeton vil etter hvert dukke opp i Touareg. 420 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Nm vil helt sikkert føles tilstrekkelig også i Touareg.
En annen motor som dukker opp litt frem i tid er en ny 3-liters V6-dieselmotor med 225 hestekrefter.
Fire klare

Ved siden av den store og den lille dieselmotoren er to bensinmotorer klare ved introduksjonen. V6-bensinmotoren vi kjørte på lanseringen blir nok den vanligste bensinmotoren i Norge. En V8 på 4,2 liter og med 310 hestekrefter er nemlig priset til 1.117.500 kroner, og har med det små sjanser til å bli en volummodell.
Vi skal i nærmeste fremtid gjøre en full test av Touareg.