Motoralternativer og priser

I løpet av høsten kommer Seat León med hele ni motoralternativer. Vi har prøvekjørt tre av dem.

Publisert

Det minste motoralternativet i Seat León er en 1,4-liters bensinmotor med 75 hestekrefter. Denne motoren blir tilgjengelig i Norge i juni. Neste bensinalternativ er en 1,6-liter med 100 hestekrefter og et dreiemoment på 145 Nm ved 3.800 omdreininger per minutt. Med denne motoren skal Seat León klare å trekke deg fra 0 til 100 kilometer i timen på 11,3 sekunder.

Slapp opplevelse

Vi prøvde denne motoren i en Seat León med vanlig understell. Det ble en relativt slapp opplevelse. Motoren skal nemlig drive frem en bil med egenvekt på hele 1.145 kilo. Ikke sånn å forstå, bilen takler normal trafikk. Men ved for eksempel forbikjøringer savner man litt mer fres. Et litt høyere dreiemoment hadde heller ikke vært å forakte. Vi frykter at en fullastet Seat León med denne motoren blir en meget treg opplevelse.

180 hestekrefter

Da er det noe helt annet med 1.8 20VT-motoren under panseret. Ved hjelp av turbo og fem ventiler per sylinder yter motoren nemlig 180 hestekrefter. Og allerede ved 1.950 omdreininger per minutt gir den et dreiemoment på 235 Nm. Den samme motoren brukes forøvrig blant annet av Audi i A4 og TT.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer