Tallenes tale er klar. For med et dreiemoment på 250 Nm ved 1.750 omdreininger og 110 hestekrefter fra et slagvolum på to liter er det ikke mye som skiller denne motoren fra ren tabasco.
Noe det da heller ikke er vanskelig å merke ute på veien. Fra omlag 1.500 omdreininger er akselerasjonen kraftig, trass i at motoren brummer høylytt. Brummingen gir seg imidlertid når motoren treffer dreiemomentstoppen ved 1.750 omdreininger, og fra 1.750 og opp til 4.000 omdreininger leverer HDi motoren kreftene lytefritt og effektivt.
Seig, ikke spurtsterk
Det er likevel en forskjell på å være seig og spurtsterk, og Xanitaen er definitivt av den seige sorten. For å bruke 12,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen er ikke akkurat imponerende. Da er det mer imponerende å kjenne hvor standhaftig motoren er. Når Xantia HDi først har kommet opp i fart er det nemlig lite som greier å stoppe den. Motbakker fnyser den av, sålenge de påtreffes langs landeveien, og i byen går det fint å lunke avgårde i fjerde.
Høye utvekslinger
Grunnen til at akselerasjonen er på den slappe siden skyldes selvfølgelig at Citroën har valgt høye utvekslinger i Xantia HDi - til stor fortvilelse for vårt eget oljefond. Under vår test målte vi et forbruk på 0,56 liter per mil, eller - omsatt i kilometer - at man kan kjøre omlag 1.200 kilometer på en tank. Slik blir det økonomi av.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger