Av økonomiske årsaker er det den minste dieselmotoren som blir det aller mest interessante motoralternativet. Med 2.0 TDI-motor på 140 hestekrefter under panseret vil nye A6 koste 420.000 kroner. Dieselmotoren vil imidlertid ikke være på plass under A6-panseret før i juli. Ved lanseringen av nye A6 i mai, vil dermed det rimeligste motoralternativet bli en 2,4-liters V6-motor. Denne motoren har ifølge Audi ingenting med dagens 2,4-liter å gjøre. Og det er bra, dagens 2,4-liter er nemlig en slapp og trist affære.
2.4 V6: 177 hestekrefter
Vi fikk dessverre ikke kjørt den nye 2,4-literen, som skal være en forminsket utgave av den topp moderne 3,2-literen. 2,4-literen har riktignok ikke direkte innsprøytning slik 3,2-literen har, men bortsett fra dette skal materialbruk og teknikk være nærmest identisk. Resultatet er 177 hestekrefter (7 mer enn forgjengeren) og 230 Nm fra 3.000 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 skal gå unna på respektable 8,9 sekunder, en forbedring på 0,4 sekunder sammenlignet med dagens A6 2.4. Nye A6 2.4 vil koste 450.300 kroner, nøyaktig det samme som den utgående versjonen. Dette til tross for økt effekt, økt utstyrsnivå og mer plass.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger