Motorer, girkasser og kjøreegenskaper

Nye A6 blir i første omgang tilgjengelig med fem motor- og tre girkasse-alternativer. Bare de største motorene kan kombineres med firehjulsdrift.

Publisert
Sist oppdatert

Av økonomiske årsaker er det den minste dieselmotoren som blir det aller mest interessante motoralternativet. Med 2.0 TDI-motor på 140 hestekrefter under panseret vil nye A6 koste 420.000 kroner. Dieselmotoren vil imidlertid ikke være på plass under A6-panseret før i juli. Ved lanseringen av nye A6 i mai, vil dermed det rimeligste motoralternativet bli en 2,4-liters V6-motor. Denne motoren har ifølge Audi ingenting med dagens 2,4-liter å gjøre. Og det er bra, dagens 2,4-liter er nemlig en slapp og trist affære.

2.4 V6: 177 hestekrefter

Vi fikk dessverre ikke kjørt den nye 2,4-literen, som skal være en forminsket utgave av den topp moderne 3,2-literen. 2,4-literen har riktignok ikke direkte innsprøytning slik 3,2-literen har, men bortsett fra dette skal materialbruk og teknikk være nærmest identisk. Resultatet er 177 hestekrefter (7 mer enn forgjengeren) og 230 Nm fra 3.000 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 skal gå unna på respektable 8,9 sekunder, en forbedring på 0,4 sekunder sammenlignet med dagens A6 2.4. Nye A6 2.4 vil koste 450.300 kroner, nøyaktig det samme som den utgående versjonen. Dette til tross for økt effekt, økt utstyrsnivå og mer plass.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer