Motorer, girkasser og kjøreegenskaper

Golf V kan skilte med nydelige kjøreegenskaper, et særdeles bredt motorutvalg og flotte girkasser.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke mange bilmodeller som kan leveres med fem ulike bensinmotorer, tre dieselmotorer og fire forskjellige girkasser. Men det kan nye Volkswagen Golf.

Gjerrig 1,6-liter

Vi testet tre av motorene, deriblant den vi antar vil bli den mest populære, den direkteinnsprøytede 1,6-literen som yter 115 hestekrefter. Denne såkalte FSI-motoren holder lenge til hverdagsbruk og er i tillegg gjerrig.

Men vi tror nok vi i stedet ville valgt en av dieselvariantene. 1,9-literen yter 105 hestekrefter og 250 Nm ved 1.900 o/min, mens 2,0-literen produserer hele 140 hestekrefter og 320 Nm ved 1.750 o/min. Førstnevnte byr på mer enn nok kraft for de fleste, mens 2,0-literen gjør Golfen så sterk at det er en fryd. Vi vil selvsagt komme tilbake til de ulike motorene etter hvert som testbiler blir tilgjengelige.

Fine girkasser

Nye Golf blir altså også tilgjengelig med hele fire forskjellige girkasser, en femtrinns, en sekstrinns en automatkasse (Tiptronic) og en halvautomatisk (DSG). Vi fikk stiftet bekjentskap med alle utenom Tiptronic-kassen og gledet oss over samtlige. De manuelle fem- og sekstrinnskassene er både kortstegede og presise og er en nytelse å sjalte. I tillegg er kløtsjpedalen svært lett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer