Utgående 7-serie leveres med fem motoralternativer, deriblant en bensintolver og en dieselåtter. De to sistnevnte alternativene vil ikke bli tilgjengelige i femte generasjon - i stedet satser BMW på to seksere og en bensinåtter.
750i: 407 hk
Den heftigste motoren befinner seg i modellen med betegnelsen 750i. Bak de tre sifrene skjuler det seg en V8-motor med 4,4 liter slagvolum, direkte innsprøytning og to turboladere. Resultatet er hele 407 hestekrefter og 600 newtonmeter.
Som du vil se av vår tabell, er både maksimalt dreiemoment og toppeffekt tilgjengelig i en uvanlig stor del av registeret og 0 til 100 skal gå unna i løpet av imponerende 5,2 sekunder (5,3 i lang utgave). Vi var heldige nok til å få prøvekjøre 750Li (L=lang) og noterte oss at motoren, som hadde premiere i X6, oppleves som voldsomt sterk og overraskende lettpustet.
Rask - og tørst
Motoren leverer herlig akselerasjon helt fra rundt 1.750 til 6.750 omdreininger og den kvikke automatkassen sørger for at bilen nærmest uten forsinkelser langer ut i gir etter gir. Dette er en bil som nærmest trygler etter tyske motorveier med fri fart, trygling vi med glede ga etter for. Bak rattet i en 750i har man mulighet til å holde følge med de fleste - kun eiere av virkelig heftige sportsbiler vil få gleden av å se en 750i forsvinne raskt i bakspeilet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger