Til tross for overveldende dieselandel på hjemmemarkedet er det foreløpig kun to dieselalternativer på programmet, en 1,6-liter på 109 hestekrefter og en 2-liter på 136 hestekrefter. Det er imidlertid ikke noen stor hemmelighet at det etter hvert vil dukke opp en 2,7-liters V6-diesel.
Av dieselmotorene var kun 2-literen tilgjengelig for prøvekjøring, og den var koblet sammen med en 6-trinns manuell girkasse. Den kan også leveres med en 4-trinns automatgirkasse. En litt spesiell løsning med økt turbotrykk ved full gass i en begrenset periode gjør at dreiemomentet øker med 20 Newtonmeter (Nm) fra 320 Nm som er tilgjengelig hele tiden. Det er mulig at effekten av dette er at den føltes litt lite ivrig, men veldig sterk. Den manuelle girkassen er lettsjaltet, men det langbente sjettegiret tror vi ikke det blir særlig mye bruk for på norske veier.
Større utvalg
Det er fire bensinalternativer fra 1,8- til 3-liter, og de tre største kan leveres med automatgir. 1,8-literen på 117 hestekrefter og 2-literen på 136 hestekrefter blir de variantene som kommer til å selge mest i Norge. De fikk vi ikke prøve, men det er velkjente motorer for de som kjører 406 i dag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger