Motorer og girkasser

Det var de tre sprekeste alternativene vi fikk prøve i Portugal, og de gjorde alle tre jobben de var sett til.

Publisert
Sist oppdatert

Til tross for overveldende dieselandel på hjemmemarkedet er det foreløpig kun to dieselalternativer på programmet, en 1,6-liter på 109 hestekrefter og en 2-liter på 136 hestekrefter. Det er imidlertid ikke noen stor hemmelighet at det etter hvert vil dukke opp en 2,7-liters V6-diesel.

Av dieselmotorene var kun 2-literen tilgjengelig for prøvekjøring, og den var koblet sammen med en 6-trinns manuell girkasse. Den kan også leveres med en 4-trinns automatgirkasse. En litt spesiell løsning med økt turbotrykk ved full gass i en begrenset periode gjør at dreiemomentet øker med 20 Newtonmeter (Nm) fra 320 Nm som er tilgjengelig hele tiden. Det er mulig at effekten av dette er at den føltes litt lite ivrig, men veldig sterk. Den manuelle girkassen er lettsjaltet, men det langbente sjettegiret tror vi ikke det blir særlig mye bruk for på norske veier.

Større utvalg

Det er fire bensinalternativer fra 1,8- til 3-liter, og de tre største kan leveres med automatgir. 1,8-literen på 117 hestekrefter og 2-literen på 136 hestekrefter blir de variantene som kommer til å selge mest i Norge. De fikk vi ikke prøve, men det er velkjente motorer for de som kjører 406 i dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer