Motorer og kjøreegenskaper

Q5 kommer med en rekke spennende kraftkilder, men de prismessig mest interessante er dessverre et stykke unna. Kjøreegenskapene fremstår som meget gode.

Publisert
Sist oppdatert

Audi-entusiaster kan glede seg over at Q5 vil bli levert med to relativt folkelige motoralternativer; 2.0 TDI med 143 hestekrefter og 2.0 TFSI med 177. Førstnevnte motor er såpass godt tilpasset det norske avgiftssystemet at den sannsynligvis vil vippe Q5-prisen ned under 500.000 kroner. Problemet med disse to motoralternativene er at de først vil bli tilgjengelige om halvannet år - ved utgangen av 2009.

2.0 TDI: Lavt forbruk, kvikk akselerasjon

Hvis du ikke er av den tålmodige typen, må du derfor forholde deg til sterkere og dyrere motorer. Den rimeligste kraftkilden som vil være tilgjengelig når Q5 er på plass i Norge i desember 2008, blir 2.0 TDI med 170 hestekrefter. Denne common rail-dieselen, som allerede er velkjent fra flere andre modeller i Volkswagen-konsernet, produserer voksne 350 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger og skal klare seg med 0,67 liter diesel per mil ved blandet kjøring (175 g. CO2/km). Dette er et relativt beskjedent forbruk for en såpass stor og høy bil med permanent firehjulsdrift og egenvekt på mer enn 1,7 tonn. Samtidig kan Q5 2.0 TDI varte opp med 0 til 100 på 9,5 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer