Med hele fem bensinmotorer og tre dieselmotorer å velge mellom, skulle de flestes behov være dekket. Vi fikk kun kjørt to av motorene denne gangen - 200 hesters bensinturbo og 150 hesters diesel. Blant disse var det åpenbart sistnevnte som imponerte mest. Denne nye 1,9-literen er nemlig blant det beste som finnes på markedet i dag. Ikke bare trekker motoren som et uvær fra 1.500 til 4.500 omdreininger. I tillegg er den stillegående, kultivert og nærmest vibrasjonsfri. Som vi skal komme tilbake til, finnes det også økonomiske argumenter for å velge nettopp denne motoren.
Slapp 200-hester
Den turboladede 200-hesteren, derimot, var en skuffelse. Vi trodde lenge vi kjørte 170-hesters-varianten og lot oss overraske da vi ble fortalt at vi faktisk hadde 200 hestekrefter under panseret. Ikke sånn å forstå, motoren er både sterk i bunn og sprek på topp. Men sammenlignet med for eksempel Audis nye turbomotor med tilsvarende slagvolum og effekt, virker Opel-motoren slapp.
Fin 1,8-liter
1,4-literen har vi ikke kjørt, men mistenker at den vil bli i svakeste laget for en såpass stor stasjonsvogn. 1,6-literen derimot, som vi har kjørt tidligere, vil tilfredsstille mange. 1,8-literen er en av de beste motorene i sin klasse og sørger for 0 til 100 på 10,9 sekunder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger