Motorer og kjøreegenskaper

Astra-kunder kan velge blant hele åtte motorer. Elektronisk styrte støtdempere sikrer glimrende kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Med hele fem bensinmotorer og tre dieselmotorer å velge mellom, skulle de flestes behov være dekket. Vi fikk kun kjørt to av motorene denne gangen - 200 hesters bensinturbo og 150 hesters diesel. Blant disse var det åpenbart sistnevnte som imponerte mest. Denne nye 1,9-literen er nemlig blant det beste som finnes på markedet i dag. Ikke bare trekker motoren som et uvær fra 1.500 til 4.500 omdreininger. I tillegg er den stillegående, kultivert og nærmest vibrasjonsfri. Som vi skal komme tilbake til, finnes det også økonomiske argumenter for å velge nettopp denne motoren.

Slapp 200-hester

Den turboladede 200-hesteren, derimot, var en skuffelse. Vi trodde lenge vi kjørte 170-hesters-varianten og lot oss overraske da vi ble fortalt at vi faktisk hadde 200 hestekrefter under panseret. Ikke sånn å forstå, motoren er både sterk i bunn og sprek på topp. Men sammenlignet med for eksempel Audis nye turbomotor med tilsvarende slagvolum og effekt, virker Opel-motoren slapp.

Fin 1,8-liter

1,4-literen har vi ikke kjørt, men mistenker at den vil bli i svakeste laget for en såpass stor stasjonsvogn. 1,6-literen derimot, som vi har kjørt tidligere, vil tilfredsstille mange. 1,8-literen er en av de beste motorene i sin klasse og sørger for 0 til 100 på 10,9 sekunder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.