Octavia-introduksjonen involverte drøye 40 mil på norske veger av varierende vegkvalitet. Vi tør derfor allerede nå påstå at bilen har svært gode kjøreegenskaper, selv om Octavia ennå ikke har vært gjennom en full DinSide-test.
Nå er det egentlig ikke så overraskende at Octavia kjører godt. Octavia er bygget på samme plattform som Touran og nye Golf, som begge har klasseledende kjøreegenskaper.
Bra hjuloppheng
I likhet med de velkjørende slektningene er Octavia fast og fin i oppsettet. Dette, kombinert med en fin, elektrohydraulisk styring, sørger for at bilen blir sportslig nok til å levere kjøreglede. Det faste oppsettet går imidlertid ikke ut over komforten. Fjæring og dempere svelger alle slags ujevnheter på en overbevisende måte. Octavia er derfor en komfortabel bil også når underlaget blir dårlig.
Fra 1,4 liter
Med tanke på at nye Octavia størrelsesmessig nå er oppe i mellomklassen, er innstegsmotoren overraskende liten. Vi fikk ikke testet 1,4-literen, som yter 75 hestekrefter, men antar at Octavia 1.4 blir en relativt slapp opplevelse.
To 1,6-litere
Vi fikk imidlertid prøvd neste alternativ, Volkswagen-konsernets velkjente 1,6-liter. Denne motoren, som yter 102 hestekrefter, er sterk nok til at Octavia ikke blir noen sinke. Motoren forutsetter imidlertid at føreren er villig til å bruke turtallet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger