Det som er aller mest interessant med nye 1-serie, er drivlinjen. 1-serie blir nemlig den eneste bilen i kompaktklassen som kan skilte med bakhjulsdrift. Dermed kan forhjulene konsentrere seg helt og fullt om styring, noe som er et godt utgangspunkt for sportslige kjøreegenskaper.
Dessuten har bakhjulsdriften medvirket til at BMW har klart å plassere hele 50 prosent av vekten på bakakselen, noe som i sin tur gir grunnlag for god balanse ved svingkjøring. BMW har i tillegg gitt 1-serie en uvanlig lang akselavstand, 266 centimeter, noe som gjenspeiles i de korte fremre overhenget.
Ekte kjøreglede
Dermed var vi ikke spesielt overrasket over at 1-serie kjører godt - for det gjør den. Bilen er blant annet svært svingvillig. Samtidig er den godt balansert, noe som i kombinasjon med et sportslig hjuloppheng gir svært godt veggrep. Svært få konkurrenter, om noen, leverer samme grad av kjøreglede som denne bilen makter.
Samtidig er 1-serie svært retningsstabil, noe som blant annet gjør seg utslag i høye hastigheter. For eksempel stortrives den lille bilen i 200 kilometer i timen, noe som overhodet ikke er noen selvfølge i kompaktklassen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger