Motorer

X-Trail har nå blitt klassens kraftigste diesel-SUV. Bensinmotoren gjør fortsatt en god jobb, men kan ikke lenger leveres med elektronisk stabilitetsprogram.

Publisert
Sist oppdatert
Motorer


Da X-Trail ble lansert, kom den med et viktig våpen - en dieselmotor. Bortsett fra Land Rover Freelander, var det ingen av hovedkonkurrentene som den gangen var tilgjengelig med dieselmotorer. X-Trail DTI har utvilsomt betydd mye for det gode salget.

Men ved inngangen til 2003 hardnet dieselkampen til. Da kom Toyota RAV4 D-4D, noe som ga Toyota en enda bedre posisjon i SUV-markedet. Introduksjonen av Toyota-dieselen satt ny fart i RAV4-salget og sørget for at RAV4 ble Norges åttende mest solgte bil i fjor.

Sterkere og raskere

Motorer


Men Nissan gir seg ikke så lett. I sammenheng med ansiktsløftingen har nemlig X-Trail fått en helt ny og mye kraftigere dieselmotor. Mens den gamle dieselmotoren leverte 114 hestekrefter og 270 Nm, kan den nye skilte med 136 hestekrefter og 314 Nm. Det betyr ikke bare at motoren har blitt sterkere, men også at X-Trail har blitt raskere. Mens forgjengeren brukte 13,7 sekunder på øvelsen 0 til 100, gjøres samme øvelse nå unna på 11,5 sekunder. Samtidig øker toppfarten fra 165 til 180 kilometer i timen.

Til tross for at X-Trail er betydelig større enn Toyota RAV4 og Land Rover Freelander, kan den dermed skryte av å være klassens raskeste dieselbil. Konkurrentene bruker henholdsvis 12,1 og 14,4 sekunder fra 0 til 100.

Ikke lenger ESP

Motorer


Denne gangen testet vi imidlertid den velkjente 2,0-liters bensinmotoren, som yter 140 hestekrefter og 192 Nm. Toliteren gjør en fin jobb og leverer et overraskende godt skyv med tanke på X-Trails størrelse. Ulempen med bensinmotoren er at den ikke lenger kan leveres i kombinasjon med ESP. Dette er synd for X-Trail. For nettopp ESP-opsjonen har vært et tungtveiende argument for X-Trail. Det som gjør saken enda mer alvorlig, er at RAV4 2.0 nylig fikk ESP som standardustyr.

X-Trail dCi kan imidlertid leveres med ESP, riktignok mot et pristillegg på 11.000 kroner.

I sammenheng med ansiktsløftingen har X-Trail blitt rundt 10.000 dyrere. Hvordan står den seg mot konkurrentene?

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer