Motorer

X-Trail har nå blitt klassens kraftigste diesel-SUV. Bensinmotoren gjør fortsatt en god jobb, men kan ikke lenger leveres med elektronisk stabilitetsprogram.

Publisert
Sist oppdatert

Da X-Trail ble lansert, kom den med et viktig våpen - en dieselmotor. Bortsett fra Land Rover Freelander, var det ingen av hovedkonkurrentene som den gangen var tilgjengelig med dieselmotorer. X-Trail DTI har utvilsomt betydd mye for det gode salget.

Men ved inngangen til 2003 hardnet dieselkampen til. Da kom Toyota RAV4 D-4D, noe som ga Toyota en enda bedre posisjon i SUV-markedet. Introduksjonen av Toyota-dieselen satt ny fart i RAV4-salget og sørget for at RAV4 ble Norges åttende mest solgte bil i fjor.

Sterkere og raskere

Men Nissan gir seg ikke så lett. I sammenheng med ansiktsløftingen har nemlig X-Trail fått en helt ny og mye kraftigere dieselmotor. Mens den gamle dieselmotoren leverte 114 hestekrefter og 270 Nm, kan den nye skilte med 136 hestekrefter og 314 Nm. Det betyr ikke bare at motoren har blitt sterkere, men også at X-Trail har blitt raskere. Mens forgjengeren brukte 13,7 sekunder på øvelsen 0 til 100, gjøres samme øvelse nå unna på 11,5 sekunder. Samtidig øker toppfarten fra 165 til 180 kilometer i timen.

Til tross for at X-Trail er betydelig større enn Toyota RAV4 og Land Rover Freelander, kan den dermed skryte av å være klassens raskeste dieselbil. Konkurrentene bruker henholdsvis 12,1 og 14,4 sekunder fra 0 til 100.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer