MPV eller STV

Flerbruksbilene blir stadig mer populære og dette har skapt en bølge med varianter i kompaktklassen.

Publisert
Sist oppdatert

Citroen har sin Xsara Picasso, Nissan har Almera Tino og Renault har Megane Scenic. Toyota Corolla har kastet seg på bølgen og laget en flerbruksbil av Corolla.

Veldig likt

Vi har kjørt en Corolla 1.6 Sol stasjonsvogn til 228.000 kroner og Corolla Verso 1.6 Sol til 255.000 kroner. Ut i fra de tekniske dataene ser vi at Verso er 27.000 kroner dyrere, 15 centimeter kortere og 9 centimeter høyere. Den er kun marginalt tyngre og ytelsene er litt svakere enn på stasjonsvognen.

Små forskjeller

Når du setter deg inn disse bilene er det ikke tvil om at de har utgangspunkt i den samme lesten. Utstyrsnivået er helt likt, men setene er litt forskjellige. I Verso har Toyota valgt et fastere sete med hardere sidestøtter. Du får mye bedre støtte og særlig på svingete veier har du det best i Versoen. Du har også en mye bedre sitteposisjon siden du sitter høyere i forhold til gulvet. Begge bilene mangler lengdejusteringen av rattet og det er blant annet med på å forringe førerplassen i stasjonsvognen mer enn på Verso.

Totalt sett sitter vi bedre i Verso og det er mye takket være den ekstra høyden. Når du sitter i Verso får du en følelse av å sitte i en stor bil. Du sitter litt høyere og den gode takhøyden gir en god romfølelse. Inn- og utstigning går også lettere i Verso på grunn av de høyere setene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer