Muskler og brøl fra Amerika

Så er den her endelig - helt ny generasjon av legendariske Camaro, som vi har annonsert i snart tre år nå...

Publisert
Sist oppdatert

I sin pressemelding presenterer Chevrolet den nye Camaro som en underholdende og effektiv sportsbil for det 21. århundre.

En moderne klassiker

Kan høres klisjé-aktig ut, men stemmer godt her. Den bakhjulsdrevne muskelbilen som er arvtager til en lang rekke sportsbiler (se lenke til bilde-historikk nedert i artikkelen), har en design som utvilsomt får betrakteren til å tenke på de tidlige modellene fra 60/70-tallet, men i motsetning til hva tilfellet er med for eksempel Dodge Challenger er ikke retro-designen påtrengende.

V8 - 428 hk

Tidsånden - og de økonomiske realiteter (og i første rekke bensinprisene) har ikke stilt seg på Chevrolets og General Motors' side, og det bærer måten bilen presenteres på preg av. I stedet for å fremheve V8-motoren med 6,2 liter slagvolum og dens 428 hestekrefter, fremhever Chevrolet grunnversjonen LS med sin V6-motor på "bare" 305 hester og dens påståtte effektive drift og derav lave (alt er relativt) drivstofforbruk. Produsenten går også i detalj på sikkerhetsutstyret.

Ikke for miljøfriker

Men entusiastene og de potensielle kjøperne av denne typen bil vil selvsagt i stor grad være motivert av design og ytelser og i langt mindre grad av økonomi og miljøhensyn. For disse vil det lønne seg å lese den tekniske delen av produktbeskrivelsen bakfra. Der beskrives SS-versjonen, og det er den som blir utstyrt med V8-motoren LS3 i forbindelse med manuell girkasse og L99 med automatkasse. I sistnevnte konfigurasjon utstyres den med noe Chevrolet kaller "Active Fuel Management" som skal begrense forbruk og utslipp. Toppeffekten er da begrenset til 407 hester. Dreiemomentet på SS-varianten er massive 553 newtonmeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer