Ford er Explorer en bestselger i hjemlandet USA. Takket være hybrid drivlinje er den blitt aktuell for Norge også.
Selv om dette er normal størrelse for en familiebil på andre siden av Atlanteren, blander den seg inn sammen med de store luksus-SUV-ene i Europa, og skal man tro oppmerksomheten man får når man kommer rullende i denne, har den samme appell også.
Den kan ved første øyekast forveksles med en Range Rover Sport og det er denne, samt Audi Q7, BMW X5 Mercedes GLE og Volvo XC90 som blir de nærmeste å sammenligne seg med, enten man vil det eller ikke. Det er flere grunner til det.
Plass til sju
Den er svær. Faktisk noe større enn de nevnte bilene. Med sin 504 cm i lengde, har den fått drøyt 10 cm mer å rutte med.
Det kommer alle til gode. Man sitter bra på andre seterad og er man under 175 cm høy, sitter man ikke så verst på en av de to stolene på tredje seterad heller, dersom midtraden skyves frem.
Blant de nærmeste konkurrentene er det kun Volvo som tilbyr sju seter i kombo med ladeledning.
Dessverre og merkelig nok, er ikke midterste sete på skinner, og det gir en litt skrå sittestilling bakerst. Litt dypere fotbrønn hadde heller ikke skadet. Men det er ikke verre enn at vi testet det på en 16-timers tur under testperioden, uten protester fra de som satt bakerst.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger