Det er den kompressormatede V8eren på 4,2 liter som sørger for den heftige effektøkningen. Motoren kommer fra Jaguar, og skal også gjøre jobben i lillebror Range Rover Sport. 400 hestekrefter og 560 Nm gjør at Land Rover regner med at den store Range Roveren skal klare å passere 100 km/t etter rundt 7,7 sekunder, 1,5 sekunder raskere enn tidligere.
Største er svakest
Kompressorversjonen har imidlertid en lillebror med større slagvolum, 4,4-liter. Også det en Jaguar-motor, og også den er sprekere enn den tidligere 4,4-literen som hang igjen fra tiden BMW eide Land Rover-fabrikken. Den nye motoren yter 305 hestekrefter, og skal klare 0-100 km/t 0,5 sekunder raskere enn dagens toppmodell som trenger 9,2 sekunder på øvelsen.
Begge motoralternativene får nye sekstrinns girkasser, noe som helt klart kan være med på å fremme prestasjonene. Som tidligere vil girkassen ha en reduksjonsgirserie som skal sørge for krefter nok til avansert terrengkjøring.
Også 4,4-literen blir å finne i Range Rover Sport, men i begge motoralternativene er effekten noen hestekrefter lavere enn i toppmodellen Range Rover. Dieselmotoren, også det en motor fra BMW, vil få leve enda litt lenger i Range Rover. Vi tipper at den nye og sterkere V6-dieselen som er i Discovery 3 i en eller annen form også vil finne veien inn i Range Rover.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger