Hvorfor velge ID.3 når du kan kjøpe noe enda tøffere? Det er spørsmålet vi stilte oss i forkant av en uke med den nye elbilen Cupra Born.
Volkswagen ID.3 har blitt en populær bestselger blant norske nybilkjøpere. Den lille rakkeren har vært på topp 10-listene siden den ble lansert i 2020. Mot slutten av fjoråret introduserte imidlertid Volkswagen-konsernet en intern konkurrent, skjult bak merkenavnet Cupra - nemlig elbilen Cupra Born.
Den er et spennende bekjentskap, etter at bilmerket forsiktig ble lansert i Norge med en tiltalende SUV, i form av Cupra Formentor.
Sporty og ungdommelig
Man ser med en gang at Cupra Born er konsern-tvilling av ID.3. Samtidig framstår utseendet likevel mye mer sportslig og ungdommelig - akkurat som ønsket.
Bilmerket utgår nemlig av Volkswagen Groups spanske bilmerke Seat, som med Cupra skal være elektrisk og ungdommelig. Lakk og detaljer framstår for oss dermed mye mer tiltalende enn på VW-tvillingen - selv om undertegnede må nøye seg med å tilstrebe ungdommelighet i ånden ...
Vi synes fargekartet du kan velge fra framstår som mer eksklusivt i Born. Her kan du velge Vapor Grå (inkludert i prisen) eller legge til metallic-fargene hvit, grå, rød, grå eller sølv (+7000,-), eventuelt fargen på vår testbil (Aurora blå) for 10 500 kroner.
De ytre oransje elementene følger uansett med - også på innsiden.
Irriterende
Der er Cupra-en nokså lik sin tvilling - på godt og vondt. Her finner vi lignende skjermer i infotainmentet - både skjermen i midten (12", litt større enn i ID.3) og den lille skjermen til instrumenter.
Begge er av de mindre på markedet og av de mer irriterende. Skjermen for instrumenter kan du manuelt fordele på opptil tre oppgaver, for eksempel til forbruk, kart og fart.
Det positive med denne skjermen er at den er plassert på rattstammen, hvilket gjør at den flytter seg sammen med rattet når dette løftes opp eller ned. På den måten unngår du at rattet kommer i veien for instrumentene, noe som oftere skjer på biler med justerbart ratt, med skjermen integrert i dashbordet bak.
Et annet irriterende element er at Cupra har beholdt ID.3s trykksensitive knapper på rattet og i døra. Til og med «rear»-knappen for å åpne og lukke vinduene er beholdt. Som vi har skrevet før opplever vi disse elementene som mer trafikkfarlige enn brukervennlige.
Dette er naturligvis også en vanesak, men vi ville uansett valgt tradisjonelle knapper og egne knapper for å heve og senke vinduene bak - slik for eksempel Skoda har gjort på Skoda Enyaq (VW ID.4-tvilling).
Ellers har også interiøret i Cupra mer sportslige detaljer en ID.3. Og sportssetene er veldig gode - i motsetning til i ID.3 - og gir et godt steg opp i kvalitetsfølelse.
Bagasjerom og barnesete
I likhet med VW ID.3 er naturligvis ikke Cupra Born noen utpreget familiebil med enorm lastekapasitet, selv om romfølelsen er god. Bagasjerommet har på papiret plass til 385 liter med kofferter og annen last.
Bilen har ikke oppgitt tall med baksetene nede, men VW-tvillingen har oppgitt offisielle 1267 liter. Setene kan legges ned i 40/60-deling, med mulighet for skiluke. Uten skiluka er ikke Cupra akkurat optimal for å ta med familien på skitur heller.
At bilen verken har tilhengerfeste eller er godkjent for takboks gjør heller ikke bilen mer familievennlig.
Plassen i baksetene er dog grei - for to voksne eller tre barn. I framsetene er det i utgangspunktet god plass til beina. Sjåfører som liker å sitte bredt med beina kan gjøre det, i motsetning til blant annet Polestar 2 som har batteriet i midtkonsollen.
Vi rakk ikke å teste bakovervendt barnesete i Cupra Born, men her vet vi at et sete baki kommer til å stjele en god del plass fra setet foran.
Godt utstyrt
Moderne elbiler er stort sett bra utstyrt fra start, noe som også gjelder denne bilen. Her finnes blant annet det meste av sikkerhetsutstyr som trengs for å få fem stjerner i Euro NCAP - i likhet med VW ID.3.
Det kan være fristende å investere i et panoramatak, sotede ruter og bedre stereo, samt oppgradere med noen pene felger og mer sportslig understell. Fargepanelet er som nevnt også mer spennende enn hos ID.3. For cirka 11 000 kroner får du også pakke med nøkkelfrie funksjoner og trådløs mobillader.

Test av bestselgeren: Irriterende!
Dette vil dog løfte den totale prislappen opp mot 400 000 kroner.
For dem som lurer oppleves infotainmentet litt tregt i Cupra Born, i likhet med tvillingen. For undertegnede oppleves dette irriterende når jeg må vente på at bokstaver og tall skal reagere under tasting av en adresse. Vi håper en oppgradering kommer for å gjøre dette bedre.
Det samme får vi håpe gjelder skiltleseren, som ikke er helt til å stole på.


Underholdende
Cupra Born kommer bare med bakhjulstrekk. Det er naturligvis mer sportslig, men også mer utfordrende vinterstid. Og nok en gang, i likhet med ID.3, er det ikke mulighet for firehjulstrekk.
På utfordrende vinterføre, med is og slaps, skal det med andre ord ikke mye til at bilen slenger litt. På den andre siden er kjøreopplevelsen meget bra på bar vei. Cupra Born er presis og stabil, samtidig som den er godt over gjennomsnittet underholdende å ratte.
Ellers er den utstyrt med den samme 58 kWt-batteripakken som tvillingen, hvilket gir motoren 204 hestekrefter. Begge bilene bruker 7,3 sekunder fra stillestående til 100 km/t og har en oppgitt toppfart på 160 km/t.
Det oppleves nok for til å foreta effektive forbikjøringer eller å komme seg inn på trafikkerte veier. Og videre sier det seg selv at man ikke trenger høyere toppfart her til lands.
Lading og rekkevidde
Dette punktet blir stadig mindre vesentlig jo lengre rekkevidde elbilene har fått. Likevel kan rekkevidde - og hastighet på ladingen - ha mye å si for dem som skal dekke lengre distanser på kort tid.
58 kWt-batteriet i Born gir en lovet WLTP-rekkevidde på 424 kilometer. Det er ikke blant de aller beste, men bra for en bil i denne klassen.
Maksimal fart på hurtigladingen er 120 kW. Ifølge OFV er det 20 prosent raskere enn VW ID.3 (100 kW). Det er også helt greit for en bil som Cupra Born. Hjemmeladingen går unna i 11 kW.
Reell rekkevidde ligger nok noe bak WLTP-tallet, mens elbilen i Motors vintertest gikk bare 14 prosent kortere i kulda - noe som slettes ikke er verst.
Skal du reise til hovedstaden fra for eksempel Trondheim må du uansett beregne minst ett ladestopp på veien. Og glem for all del ikke å fylle batteriet til minst oppimot 80 prosent før du skal returnere, ellers må du belage deg på en mye lengre reise.
Flere konkurrenter
Konkurrentene for en bil som Cupra Born kan være mange, og naturligvis er ID.3 én av dem. I konkurranse med tvillingen mener vi at «spanjolen» definitivt er det beste kjøpet - fordi både opplevelsen og prislappen er på Borns parti.
Prisen starter på 324 000 kroner - ti prosent under ID.3 (358 900,-). Ellers finnes det etter hvert et utall elbiler rundt denne prisen.
Som nevnt har Cupra Born en god del utstyr inkludert, men mange vil nok fylle på med noe, som større felger - ikke et must, men underbygger det sportslige preget - dynamisk understell, oppgradert stereo og mørkere vinduer. Da kan prise havne godt over 350 000 kroner - kanskje nærmere 400 000.
Cupra Born
Motor: | Elektrisk |
Effekt | 150 kW / 204 - 231 hk |
Dreiemoment | 310 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Kapasitet netto/brutto | 58/62 kWt |
Forbruk (WLTP): | 1,54 kWt/mil |
Rekkevidde (WLTP): | 427 km |
Ombordlader: | 11 kW |
Hurtiglading: | 120 kW |
Varmepumpe: | Ja |
Effekt varmer: | 5 kW |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 7,3 sek |
Toppfart: | 160 km/t |
Mål (l/b/h): | 4322 mm / 1809 mm / 1540 mm |
Akselavstand: | 2766 mm |
Vekt: | 1749 kg |
Bagasjerom: | 385 liter |
Tillatt taklast: | 70 kg |
Tillatt last på krok: | 50 kg |
Pris fra: | 324 200 |
Konklusjon
Her gjelder det å balansere blant annet pris, plass og rekkevidde med for eksempel utseende og personlige preferanser. Cupra Born kommer uansett ganske så bra ut.
Flere av de nevnte irritasjonsmomentene vil man nok vende seg til, samtidig som det trolig også vil komme nye oppdateringer på blant annet infotainment-systemet.
Vi synes igjen Cupra lykkes i å lage en tiltalende og sportslig bil, som i tillegg er rimeligere enn den noe dølle tvillingen VW ID.3. Om valget står mellom disse to, er i alle fall ikke vi i tvil:
Vi går for det tøffere valget.