Mye nytt i Golf V

22.000.000 produserte biler sier sitt. Golfen har vært en dominerende bilmodell i tysk bilindustri, og nå kommer den femte utgaven.

Publisert
Sist oppdatert

Det er lett å se at dette er en Golf. Selv om dette er en helt ny bil ser du fort at de typiske Golf kjennemerkene er er der. Den nye Golfen skal være mer sportslig enn den forrige og den typiske kraftige C-stolpen er på plass.

Motor og gir

Golfen blir levert med elektronisk stabilitetspragram (ESP) og nytt hjuloppheng både foran og bak. Den vil også få elektrisk servostyring. Det blir spennende å se hvordan den vil fungere. Det er litt opp og ned hvor godt disse servostyringene er i praksis. På motorsiden vil Golfen få både FSI bensinmotorer og TDI dieselmotorer. Du kan også velge mellom fem og sekstrinns manuelle girkasser og den nye Direct Shift Gearbox (DSG) som også kommer på Audi TT og A3.

I oppstarten vil Golf bli tilgjengelig med to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene er en 75 hester som vil få logoen 1,4 på bakluken og 115 hester med 1,6 FSI på bakluken. Dieselvenner vil først få tilgang til en 105 hesters motor basert på den eksisterende 1,9 literen. Den nye toliteren som vi akkurat har kjørt i Audi A3 kommer også. Den yter 140 hestekrefter, men vil nok også bringe prisen ganske høyt. Audi A3 med denne motoren koster godt over 300.000 kroner. Alle disse motorene tilfredsstiller utslippskravene til EU4.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer