År etter år er Kia blitt kåret til bilmerket med best garanti. De gjør det også bra i ulike kvalitetsundersøkelser, så det skulle bare mangle at norske bilkjøpere nå tør å stole på merket.
Derfor har koreanerne også våget å utvikle den nye generasjonen Sportage, som faktisk er den fjerde i rekken, til å bli mer bil, kort og godt.
Det første som slår oss med utseendet er at noen må ha hatt første generasjon Porsche Cayenne i tankene da de tegnet fronten.

De langstrakte lyktene mister fort oppmerksomheten til en pussig utformet grill som mest av alt ligner en diger gapende kjeft. Denne fronten gjør nok at mange kanskje heller vil velge konsernsøster Hyundai Tucson om de står ved siden av hverandre. Litt dumt, for resten av bilen ser bra ut. Særlig hekkpartiet er moderne og sprekt.
Lengden er økt med fire centimeter, bredden er lik mens høyden er økt med halvannen centimeter. Akselavstanden er tre centimeter lengre, noe som har bidratt til bedre plass på innsiden.
Bagasjerommet er endret fra 516/1353 liter til 503/1492 liter. Det er dermed først med baksetet lagt ned at plassen er blitt større. Både takhøyde og beinplass er forbedret med noen få millimeter på nye Sportage kontra den gamle.
Forbausende trivelig

Baksetene er ikke justerbare i lengden, slik som de er på for eksempel X1 og Tiguan, men voksne sitter likevel helt greit her. Varmeseter er også inkludert i utstyret på testbilen om du skulle føle deg kald i stumpen.
Foran er det forbausende trivelig. Det er lett å finne en god sitteposisjon og ergonomien er det lite å utsette på. Materialbruken preges av en del hardplast, noe som for så vidt også er tilfelle med konkurrentene.
Men forskjellen er at det her ser litt billigere ut. Sett bort fra det er interiøret og betjeningsløsninger topp moderne. Turteller og speedometer i instrumentpanelet er ikke digitalisert, men det er neppe noe de fleste vil etterspørre ennå.

For at finishnivået skulle vært i toppklasse kunne Kia ha utstyrt Sportage med komfortbelysning i dørlister og rundt dashbord. Det er egentlig litt rart at modellen ikke fikk det allerede ved introduksjon, men det kommer kanskje på faceliften?
Sterk og treig
Under panseret er det mulig å velge mellom fire motorer. To bensinmotorer på 1,6-liter og to dieselmotorer på henholdsvis 1,7- og 2-liter. Vår bil har sistnevnte som med firehjulstrekk er den mest populære for tiden på salgslistene. Motoren yter 136 hestekrefter og har høyest dreiemoment med 373 Nm allerede ved 1500 omdreininger.

Snittforbruket er oppgitt til 0,52 l/mil mens CO2-utslippet skal ligge på 139 g/km.
Prestasjonstallene tilsier en 0-100-spurt på 10,5 sekunder og en toppfart på 184 km/t. For enkelte i redaksjonen er ikke akkurat start/stopp-systemer noe de omfavner med glede, men snodig nok er det noe Sportage med denne motoren ikke er utstyrt med. Den «miljøvennlige» innretningen leveres kun på 115-hesters bensin og 1,7-liters diesel.
Kjøremessig er Sportage blitt forbedret et hakk fra forgjengeren. Bilen er meget lettkjørt og oppleves som harmonisk ute på landeveien. Veistøy er det jobbet mye for å redusere, noe som virker å ha fungert. Det høye dreiemomentet til tross, så virker ikke bilen overvettes sprek.
En fordel er at testbilen er utstyrt med downhill-assist og senterdifferensialen på firehjulstrekket kan låses inntil 40 km/t. Da fordeles kreftene 50-50 mellom for- og bakhjul.
Alt inkludert

Når det kommer til penger bruker Kia å være hyggelig for eierne i både innkjøp og drift. Det beste er kanskje at du ikke må blø et lass med kronasjer for å få bilen sånn passe greit utstyrt. Det er faktisk overraskende mye inkludert når vi ser nærmere på det. Innstegsnivået Classic byr på blant annet downhill assist, alarm og bakkestart-assist som standardutstyr.
Tekniske Data | Kia Sportage 2,0 CRDi GT-Line |
KOSTNAD | |
Pris | 462 400 kr |
Pris testbil | 468 390 kr |
Garanti | 7 år/rust 12 år |
Serviceintervall | 30 000 km |
YTELSE | |
Motor | R4 diesel |
Volum ccm/hk | 1995/136/4000 |
Dreiemoment/omdr. | 373 Nm/1500 |
Toppfart km/t | 184 km/t |
0-100 km/t | 10,5 sek |
ØKONOMI | |
Forbruk by/land/blandet | 0,60/0,48/0,52 l/mil |
CO2-utslipp gram/km | 139 g/km |
Nox-utslipp gram/km | 38,4 g/km |
TEKNISK INFO | |
Girkasse | 6-trinns manuell |
Drivhjul | Alle |
Lengde/bredde/høyde | 448/186/165 cm |
Akselavstand | 267 cm |
Bagasjevolum | 503/1492 liter |
Tankvolum | 62 liter |
Egenvekt | 1587 kg |
Dekk | |
Kollisjonsputer | 6 |
Hengervekt | 2200 kg |
Bakkeklaring | 17,2 cm |
Utover det nivået kommer Classic Plus, Exclusive og GT-Line, som er nivået på testbilen. Med den får du med ventilerte forseter, stor navigasjon og ryggekamera, adaptive bi-xenon (noe du forresten ikke får på søstermodellen Hyundai Tucson), anti-kollisjonssystem, elektriske skinnseter og mye, mye mer. Prisspranget fra Classic til GT-Line utgjør 80 000 kroner.
Men så skal det da legges til at du får nær alt utstyr inkludert. Ekstrautstyrslisten består kun av et punkt, og det er metallic lakk til 5990 kroner. Totalt koster testbilen derfor 468 390 kroner med søkke og snøre.
Konklusjon
Om du leter etter mest SUV for pengene er dette kanskje det beste kjøpet du gjør.
Utstyrsnivået er knallbra, kjørefølelsen god og garantibetingelsene taler for seg selv.